През последните години Столична община предприема активни действия по премахване на т.нар. в заповедите за премахване, “преместваеми обекти”. Наши клиенти се свързаха с нас във връзка с обжалване на заповед за премахване на преместваем обект. Какво представлява преместваем обект и по какъв начин може да се защитите, в качеството си на собственик на такъв сме посочили по-долу.
- Какво е преместваем обект:
Съгласно § 5, т.80 от ДР към ЗУТ “Преместваем обект” е обект, който няма характеристиките на строеж и може след отделянето му от повърхността и от мрежите на техническата инфраструктура да бъде преместван в пространството, без да губи своята индивидуализация и/или възможността да бъде ползван на друго място със същото или с подобно предназначение на това, за което е ползван на мястото, от което е отделен, като поставянето му и/или премахването му не изменя трайно субстанцията или начина на ползване на земята, както и на обекта, върху който се поставя или от който се отделя. Преместваемият обект може да се закрепва временно върху терена, като при необходимост се допуска отнемане на повърхностния слой, чрез сглобяем или монолитен конструктивен елемент, който е неразделна част от преместваемия обект и е предназначен да гарантира конструктивната и пространствена устойчивост на обекта и не може да служи за основа за изграждане на строеж.
В Раздел IX. Преместваеми обекти и елементи на градското обзавеждане от ЗУТ са уредени видовете преместваеми обекти, условията за поставянето им и предпоставките за премахването им.
- Особености на заповедта за премахване на преместваем обект:
Специфично в режима на премахването на преместваеми обекти от премахването на строежите е, че заповедта за премахването им подлежи на предварително изпълнение и подаването на жалба срещу заповедта за премахването им не спира автоматично изпълнението им.
- Спиране действието на заповедта:
Спирането на изпълнението е възможно с подаването на изрично аргументирано искане до административния съд и е свързано с представяне на необходимите доказателства за спиране. В ЗУТ не са посочени предпоставките, при наличието на които съдът може да спре изпълнението, поради което са приложими разпоредбите на АПК, съгласно който наличието на основанията за предварително изпълнение се предполагат без да е необходимо административният орган да предприема допълнителни действия да го докаже. Спирането е допустимо в случай, че оспорващият докаже възможност от настъпване на значителни или труднопоправими вреди от предварителното изпълнение. Вредите, свързани с разходите при неоснователно премахване (в случай, че обектът се премахне и заповедта бъде отменена) сами по себе си не са достатъчно основание за спиране на предварителното изпълнение, съгласно съдебната практика.
Доказването на наличието на възможност от настъпване на значителни или труднопоправими вреди от предварителното изпълнение е конкретно за всеки случай. Пропуснатите ползи от нереализирана печалба могат да представляват значителни или труднопоправими вреди. Повече за мотивите на ВАС може да прочетете тук: Опр. по адм. дело № 750/2025 г. на ВАС .
Сроковете за обжалване на определението, с което съдът се произнася по искане за спиране на предварително изпълнение са кратки, а своевременното проследяване на делото е от изключително значение, тъй като във всеки един момент административния орган има правото да премахне обекта.
При влязло в сила определение за спиране на изпълнението, административният орган няма право да предприеме никакви действия по премахване до решаване на въпроса за законосъобразността на заповедта от съда.
- Кога можем успешно да отменим издадената заповед:
След изясняване на въпроса за предварителното изпълнение ще обърнем внимание на по-честите пороци, които може да съдържат заповедите за премахване на “преместваеми обекти”.
1.Неясна и немотивирана заповед.
В нередки случаи, заповедите съдържат различни разпоредби от закона, какво и описание на размера на обекта - площ, височина, но не съдържат конкретни данни какво е изградено, на какво основание, често са посочени няколко правни основания за премахване, които се самоизключват. Липсата на ясни факти и обстоятелства, на конкретно основание за издаването на заповедта, на ясно определен обект води до съществено процесуално нарушение при издаването на заповедта, респ. до нейната отмяна.
2.Издаване на заповед за премахване на преместваем обект, който представлява строеж.
Изследването на вида на обекта, който подлежи на премахване е от ключово значение за законосъобразността на заповедта. Редът за премахване на строеж и на преместваем обект е различен, обжалването на заповедта за премахване на строеж спира изпълнението, основанията за премахване са различни. Повече за Защита срещу заповед за премахване на незаконен строеж може да прочетете на нашия сайт тук: Защита срещу заповед за премахване на незаконен строеж .
Съгласно § 5, т.38 от ДР към ЗУТ "Строежи" са надземни, полуподземни, подземни и подводни сгради, постройки, пристройки, надстройки, укрепителни, възстановителни работи, консервация, реставрация, реконструкция по автентични данни по смисъла на чл. 74, ал. 1 от Закона за културното наследство и адаптация на недвижими културни ценности, огради, мрежи и съоръжения на техническата инфраструктура, благоустройствени и спортни съоръжения, както и техните основни ремонти, реконструкции и преустройства със и без промяна на предназначението.
Често за установяване на обстоятелството дали на премахване подлежи преместваем обект или строеж е необходимо изслушването на съдебно - техническа експертиза. Ако се установи, че преместваемия обект (посочен като такъв в заповедта) реално представлява строеж, напълно неприложимо е производството по чл.57а от ЗУТ за премахване на преместваем обект и заповедта подлежи на отмяна само на това основание.
NB! Важно е да се отбележи, че макар жалбата срещу заповедта да не спира изпълнението само относно премахване на преместваеми обекти, по въпроса за спиране на предварителното изпълнение съдът не изследва въпроса дали подлежащия на премахване обект е преместваем или е строеж. Това е въпрос по същество на спора и по него съдът се произнася с решението по делото.
Много от схемите за поставяне на преместваемите обекти са издадени по реда на отменения ЗТСУ. Обстоятелството кога е поставен един обект/ изграден един строеж и при действието на кой закон може да е от съществено значение за изхода на делото.
Навременната и правилна защита при обжалване на заповед за премахване на преместваем обект е от важно значение, тъй като на основание чл. 215, ал.7, т.4 от ЗУТ решението на административния съд е окончателно и не подлежи на обжалване.Повече за мотивите на Административен съд - София -град можете да видите тук: Решение по адм.д. 12613/2024 г. на АССГ
В случай, че имате сходен проблем, не се колебайте да се свържете с нас.
Статията е изготвена от
екипа на адвокатско дружество “Милованови”
Тази статия не представлява правно становище или правен съвет, свързан с конкретна ситуация или субект. За конкретна правна помощ следва да бъде поискан конкретен съвет.